مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:23497 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:25

به چه نحوي مي شود تعامل و رابطه اجتماعي كه با ديگران داريم را به بهترين صورت انجام دهيم؟
بهترين روش رفتار با ديگران را مي توان از كلام رسول اكرم(ص) آموخت كه فرمود: هيچ يك از شما مؤمن نيست مگر اينكه براي برادرش آن بخواهد كه براي خود مي خواهد» و يا در جاي ديگر فرمود: «دست خود را بر سر هر كس كه مي خواهي بگذار و براي آن بخواه كه براي خود مي خواهي» {V(بحارالانوار، ج 71، ص 234) V} بنابراين اگر روشي را دوست داريد كه مردم آنگونه با شما رفتار كنند، به همان روش با ديگران برخورد كنيد. هر چه را براي ديگران پيشنهاد مي كنيد همان بهترين روش است و شما نيز بر اساس آن با آنان رفتار كنيد. زيرا انسان جز انتظار خوش رفتاري از مردم ندارد، كمترين اهانتي را از سوي آنان نمي پذيرد راضي نيست كه كسي به او تهمت زند، و نمي پسندد كه كسي از معايب او پيش ديگران سخن بگويد هر چند آن عيوب را واقعاً داشته باشد. در اينجا ما به بعضي از فنون اساسي در رفتار با ديگران اشاره مي كنيم: 1- اگر خواستيد شخصي را نسبت به موضوعي متقاعد سازيد سعي نكنيد پيرامون آنچه شما مي خواهيد با او به جر و بحث بپردازيد بلكه اول از خواسته خود كوتاه بياييد و خواسته او را در نظر بگيريد آنگاه نظر خودتان را مطرح كنيد. 2- در روابط اجتماعي با ديگران سعي كنيد از انتقاد، سرزنش و گلايه خودداري كنيد. 3- سعي كنيد نكات مثبت در رفتار و شخصيت ديگران را شناسايي كرده و آنها را بخاطر آن ويژگيها و رفتارها، تحسين صادقانه داشته باشيد نه آنكه روي نكات منفي وي انگشت گذاشته او را مذمت كنيد. 4- سعي كنيد شنونده خوبي براي ديگران باشيد و ديگران را تشويق كنيد درباره خود با شما حرف بزنند. 5- به ديگران احترام بگذاريد و كاري كنيد كه احساس كنند مهم و با ارزش هستند و اين كار را صميمانه انجام دهيد. 6- در برخورد با ديگران با چهره اي گشاده و لبخند سخن را آغاز كنيد. 7- به جاي اينكه مستقيماً به ديگران دستور دهيد كاري براي شما انجام دهند، خواسته خويش را به شكل سؤال طرح كنيد و به طور غيرمستقيم از آنها بخواهيد خواسته تان را عملي كنند. 8- اگر ديگران كاري براي شما انجام دادند، آنها را به هر طريقي كه ممكن است خوشحال كنيد و از آنها تشكر و قدرداني كنيد. ضمناً لازم است از حقوق ديني و اخلاقي - اجتماعي اي كه ديگران بر انسان دارند شناخت بيشتري پيدا نمود تا در اداء آن حقوق تلاش كرد. طبيعي است گاهي «ديگران» والدين يا برادران و خواهران فرد است گاهي، اقوام و فاميل اند، گاهي نيز همسايگان و گاهي اساتيد و معلمان و يا ساير افراد و... مي باشند كه هر گروه و صنفي ويژگيها و حقوق خاص خود را دارند كه در اين زمينه بايد با مطالعه بيشتر شناخت خويش را تعميق و گسترش دهيد بنابراين توجه شما را به مطالعه كتب زير جلب مي كنيم: 1- آئين دوست يابي، نوشته ايل كارنگي 2- دوستي و دوستان، نوشته سيدهادي مدرسي ترجمه حميدرضا شيخي، حميدرضا آژير، انتشارات آستان قدس رضوي 3- اخلاق معاشرت نوشته علي قاسمي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.